مشاوره تکنولوژی بتن و افزودنی های بتن

به گزارش سیمان خبر، محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری اولین همایش ملی سنگدانه و همچنین هفدهمین همایش روز بتن با بیان اینکه تاکنون در برنامه‌های بالادستی کشور بر موضوع کمیت تأکید شده است اظهار کرد: در سیاست های موجود کشور بحثی در مورد کیفیت سیمان، سنگدانه و بتن وجود نداشته است و بنابراین اهداف‌ خاصی در این موارد دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد باید در این رابطه برنامه‌های دقیقتر و اجرایی مطرح گردد. انواع و کیفیت و رده‌های مقاومتی سیمان، کیفیت و انواع مختلف سنگدانه طبیعی و مصنوعی و کیفیت بتن و انواع آن نیاز به برنامه‌ریزی دارد. به‌طور مؤکد لازم است موضوع دوام بتن مورد تأکید قرار گیرد و در برنامه‌ریزی‌های آتی بدان توجه گردد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر علی رغم پیشرفت های بدست آمده طی این سال ها، هنوز هم ارتقاء کیفی بتن از نظر دوام برای مخاطبین تا حدودی نامفهوم است، گفت: بهتر است ارتقاء کیفی بتن از دریچه مقاومت فشاری دیده شود تا برای عموم مهندسین و دست اندرکاران مفهوم‌تر و ملموس‌تر باشد لذا شعار انتخابی در سال ۹۲ بصورت “بتن رده C50 در چشم‌انداز ۱۴۰۴” مطرح گردید. دلایل طرح موضوع بتن ۱۴۰۴ عبارتست از افزایش دوام و عمر مفید سازه‌های بتنی، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و مصرف انرژی کمتر، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری سازه‌های بتنی، استفاده از ظرفیت مصالح مصرفی بویژه در سازه‌ها یا اعضاء خاص، کاهش ابعاد مقاطع سازه‌ای و کاهش جرم سازه‌ها، ارتقای دانش فنی در صنعت بتن، ایجاد امکان گسترده‌تر برای اجرای پروژه‌های خاص، خروج از تولید سنتی بتن و کاهش هزینه‌های اجرای سازه‌های بتنی.

شکرچی‌زاده با اشاره به اقداماتی که باید برای پیاده‌سازی چشم اندازهای توسعه بتن در افق ۱۴۰۴ صورت گیرد، تاکید کرد: ارائه گواهی‌نامه های خاص برای تولیدکنندگان مواد اولیه، مجریان سازه‌های بتنی، تهیه برنامه زمان‌بندی برای لزوم استفاده از بتن‌های پرمقاومت در برخی سازه‌های خاص و برخی اعضای سازه‌ای، ابلاغ الزام استفاده از بتن پر مقاومت در موارد خاص، الزام استفاده از بتن آماده دارای گواهینامه خاص در این موارد، ایجاد تغییرات لازم در فهرست بهاء ابنیه، راه و … در جهت تشویق استفاده از بتن‌های رده‌های بالا، ایجاد تغییرات لازم در برنامه آموزشی رشته عمران در ارتباط با سرفصل‌های تکنولوژی بتن و اجرای سازه‌های بتنی و طراحی سازه‌ای، ابلاغ الزامات مرتبط با تبعیت از دستورالعمل‌های تدوین شده و داشتن گواهینامه‌های خاص و توسعه استفاده از بتن در روسازی های بتنی و سایر کاربردهای جدید بتن در زیرساخت ها از جمله این اقدامات است.

رئیس هیات مدیره انجمن بتن ایران

رئیس هیات مدیره انجمن بتن ایران نیز در ادامه گفت: هر چند هر سال به همه اجزای بتن نیز پرداخته می شود اما امسال در روز اول به طور خاص به سنگدانه می پردازیم. امیدواریم در آینده بتوانیم یک روز به هر یک از سایر اجزای بتن مانند سیمان، افزودنی و الیاف و فولاد اختصاص دهیم و یک هفته در سال به بتن و اجزای آن پرداخته شود.

محسن تدین ادامه داد: امسال نیز مانند هر سال علاوه بر ارائه مقالات و سخنرانی ها، کارگاه آموزشی متعدد برگزار می شود که علاقمندان بسیاری را به خود جلب می کند و باعث شده است تا هر سال بر تعداد این کارگاهها افزوده شود.

وی افزود: این اقدامات هر چه اندک می نماید اما به تدریج در طول سالیان گذشته، دانش فنی بتن و اجرای آن را ارتقاء بخشیده است. به هرحال این پیشرفت های تدریجی نتیجه آموزش و تبادل اطلاعات بین دست اندرکاران است. واقعیت مهمی که نمی توان از آن چشم پوشید که وجود نمایشگاه در طی این سالها نیز به افزایش اطلاعات علاقمندان کمک شایانی نموده است و برای بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان در این نمایشگاه مزیت های فراوانی در برداشته است.

بتن بعد از آب پر مصرف‌ترین ماده در جهان است

مشاورعالی رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی هم با بیان اینکه بتن بعد از آب پر مصرف‌ترین ماده در جهان است، گفت: در نتیجه توجه به اجزای تشکیل دهنده آن در کیفیت نهایی محصول بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

مهدی چینی افزود: بتن آمیخته ای از آب، سیمان، ماسه و افزودنی‌های شیمیایی است. هر یک از این اجزای تشکیل دهنده می تواند در کیفیت بتن ساخته شده، تاثیر داشته باشد.سیمان به عنوان رکن اصلی در تهیه مواد چسبنده و اتصال شن و ماسه در تهیه بتن نقش مهمی را ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *