مشاوره تکنولوژی بتن و افزودنی های بتن

آخرين مقالات

شن و ماسه بتن خود متراکم- مخصوص SCC

توضیحات

مقدمه

همانطور که می دانید شن و ماسه از مصالح اصلی مورد نیاز برای ساخت بتن می باشد. بتن در واقع از زمان پیدایش آن تا به امروز، همواره به عنوان یکی از مصالح اصلی در ساخت سازه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. اما برای تهیه مصالح اولیه و خرید آن همواره قیمت فروش و یک تامین کننده خوب اهمیت بالایی دارد. دشرکت سپید شهرزاد این افتخار را دارد که به عنوان تامین کننده شن و ماسه مخصوص scc ( معدن شن و ماسه ) در خدمت هموطنان عزیز و مشتریان گرامی در تهران و کرج  باشد.

شن و ماسه مخصوص SCC

بتن خود متراکم یا همان scc یکی از انواع پر کاربرد بتن در صنایع مختلف می باشد. بتن خود متراکم در واقع از ابداعات ژاپنی ها می باشد که خواص بسیار ویژه ای دارد. برای مثال:

  • کارایی و پلاستیسیته ی فوق العاده بالا
  • خاصیت عبور آسان در مقاطع پر فولاد
  • عدم نیاز به ویبره و متراکم سازی
  • افزایش مقاومت بتن و سازه
  • کاهش نفوذ پذیری بتن
  • بهبود عملکرد در برابر هجوم یون های مضر
  • افزایش فوق العاده ی دوام
  • و غیره.

طبیعی است که به منظور تهیه و تولید بتن خود متراکم به مصالح ویژه ای نیز نیاز می باشد. شرکت سپید شهرزاد بزرگترین تامین کننده فروش شن و ماسه مخصوص scc یا همان شن و ماسه مخصوص بتن خود متراکم می باشد. برای سفارش و خرید شن و ماسه مخصوص scc و همچنین اطلاع از قیمت شن و ماسه مخصوص می توانید با شماره دفتر فروش کارخانه و شماره مدیرعامل کارخانه تماس حاصل بفرمایید.

تماس مستقیم مسئول فروش : ۰۹۱۲۲۱۱۹۶۰۹ – مهندس چگینی

تماس مستقیم با مدیر عامل اقای عباس زند : ۰۹۱۲۱۴۹۵۵۷۰

شماره تماس دفتر فروش کارخانه : ۰۲۱۴۶۰۵۲۵۷۱

کاربرد شن و ماسه مخصوص scc 

شن و ماسه مخصوص بتن خود متراکم scc موارد مصرف مختلفی دارد. برای مثال:

  • تولید بتن خود تراکم SCC
  • تولید بتن اکسپوز
  • تولید بتن آب بند
  • تولید بتن با عملکرد بالا HPC

شرکت سپید شهرزاد

شرکت سپید شهرزاد با فعالیت در زمینه معدن شن و ماسه این افتخار را دارد تا جهت رفع نیاز پروژه های عمرانی استان های تهران و البرز در خدمت مشتریان عزیز برای تامین و فروش شن و ماسه مرغوب با قیمت مناسب باشد. به همین جهت سپید شهرزاد اقدام به تولید شن و ماسه مرغوب منطبق با الزامات آئین نامه های مربوطه کرده است. تولید انواع شن و ماسه جهت مصرف در بتن های معمولی و بتن های خاص به خصوص بتن خود تراکم S.C.C با توان فنی بالا و تنوع محصول از دیگر خدمات شرکت معدن شن و ماسه سپید شهرزاد می باشد. برای خرید شن و ماسه مخصوص و اطلاع از قیمت فروش و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر در تماس باشید.

 آدرس: 

دفتر تهران : همت غرب ، آزادگان جنوب ، بلوار کوهک ، مجتمع تجاری اداری طوبی ، بلوک اداری ، طبقه هفتم ، واحد ۳۰۷۲ ، ۰۹۱۲۲۱۱۹۶۰۹

دفتر فروش کارخانه : تهران – ملارد ، صالح آباد ، جنب کانال آب ، شماره تماس : ۰۲۱۶۵۵۸۱۲۸۷

ماسه بتن خود تراکم

بتن خود تراکم (Self Consolidation Concrete) را می توان به این شکل تعریف کرد که بتن تازه تحت وزن خود جاری جاری می شود و در مقایسه با بتن معمولی از پایداری و کارایی بالایی برخوردار است . این نوع بتن سیالیت بالایی دارد . به لطف این خاصیت ، بدون نیاز به تجهیزات ویبراسیون و نیروی انسانی در قالب پخش می شود . بتن خود تراکم بدون هرگونه جداشدگی و آب انداختگی تحت وزن خود توزیع می شود .

بتن خود تراکم امروزه در صنعت ساختمان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است . المان های پر آرماتور بتنی و لزوم افزایش کیفیت بتن و مستقل از کیفیت نیروی انسانی سبب اقبال بیشتر پیمانکاران و مشاوران صنعت ساخت و ساز به این نوع بتن شده است . همچنین استفاده از بتن خود تراکم منجر به تولید صنعتی تر ، کاهش هزینه های فنی سازه های درجا ، بهبود کیفیت بتن ریزی و افزایش دوام بتن از ویژگی های بتن خود تراکم می باشد . ویژگی های اصلی بتن خود تراکم را می توان به چهار ویژگی اصلی زیر تقسیم کرد:

  • مقاومت در برابر جدا شدگی
  • قابلیت عبور بالا خصوصا در مقاطع بتنی با تراکم بالای آرماتور
  • قابلیت جریان پذیری بالا
  • خاصیت شکل پذیری بالا و جای گیری مناسب درون قالب ها

که این موارد هر کدام توسط آزمایشات مربوط به خود مانند جریان اسلامپ ، آزمایش حلقه J ، آزمایش قیف V و آزمایش جعبه L  شکل اندازه گیری کرد .

طبق ایستاندارد EFNARC که یکی از استاندارد های معتبر در زمینه ارائه راهنما ها و توصیه هایی در ارتباط با بتن خود تراکم است حدود کمی پذیرش بتن خود تراکم نسبت به جریان اسلامپ بتن تازه در سه گروه ارائه شده است. لذا بنا بر این استاندارد داریم:

  • بتن هایی با جریان اسلامپ ۵۵۰ الی ۶۵۰ میلی متر که عموما جهت سازه های غیر مسلح یا با تراکم میلگرد پایین مناسب هستند .
  • بتن هایی با جریان اسلامپ ۶۶۰ الی ۷۵۰ میلی متر که جهت سازه های مرسوم مور استفاده قرار می گیرند .
  • بتن هایی با جریان اسلامپ ۷۶۰ الی ۸۵۰ میلی متر که عموما دارای حداکثر اندازه سنگدانه کمتر از ۱۶ میلی متر هستند و جهت سازه های با شکل هندسی خاص و یا قالب بندی های خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی ماسه بتن خود تراکم عموما به دو صورت در میزان روانی و جریان اسلامپ بتن تازه موثر است. ماسه طبیعی و بدون درصد تیزگوشگی بالا به علت خاصیت غلتیدن ذرات سنگدانه بر روی هم (ball bearing) سبب افزایش میزان جریان اسلامپ می شود . از طرف دیگر سنگدانه های ریزدانه به علت سطح مخصوص بالا ، با جذب آب درون بتن باعث کاهش میزان آب آزاد درون بتن شده و آن را کاهش می دهد . در نسبت های پایین میزان سنگدانه به مواد چسبنده تاثیر عامل اول بیشتر از عامل دوم است .

سنگدانه ها به خصوص سنگدانه های ریز دانه نقش مهمی در ساخت بتن های خود تراکم به عهده دارند. در این مقاله سعی می شود از چهار دیدگاه بر ویژگی های ماسه بتن خود تراکم و تاثیر آن بر ویژگی های بتن خود تراکم نگاه شود .

شن و ماسه مخصوص SCC
شن و ماسه مخصوص SCC

تاثیر مدول نرمی ماسه بر کارائی بتن خود تراکم

ریزی یا نرمی ماسه ها با مدول نرمی سنجیده می شود . مدول نرمی به صورت مجموع درصد های تجمعی باقیمانده روی سری الک های ماسه با استاندارد ASTM بخش بر صد محاسبه می شود . مدول نرمی یک ضریب تجربی است . الک های استاندارد تعیین مدول نرمی عبارتند از : ۴ ،۸ ،۱۶ ،۳۰ ،۵۰ ،۱۰۰

مدول نرمی ، بیشتر برای ماسه کاربرد دارد و معمولا برای شن مدول نرمی استفاده نمی شود . مدول نرمی ریزی و درشتی سنگدانه ها را نشان می دهد . هر چقدر سنگدانه ها درشت تر باشد مقدار مدول نرمی آن ها بیشتر ها خواهد بود و بالعکس . در طراحی مخلوط های بتن مطابق راهنمای ملی طرح اختلاط یکی از پارامتر های اصلی طراحی بتن خود تراکم است . پیرامون تاثیر مدول نرمی ماسه بر خواص بتن خود تراکم ویژه های زیر مورد نظر می باشد :

  • به طور کلی با کاهش مدول نرمی ماسه مشخصا کارایی بتن خود تراکم کاهش می یابد .علت این موضوع این است که با کاهش مدول نرمی و با ریزدانه تر شدن دانه بندی ، نیاز به استفاده از آب افزایش می یابد . لذا در بعضی از منابع تولید کننده ماسه که ماسه ها درشت تر می باشند یکی از راه حل های رسیدن به بتن خود تراکم اصلاح مدول نرمی ماسه در حل مقبول می باشد .
  • در مدول های نرمی بالا و سنگدانه های درشت دانه ، کاهش مقدار مدول نرمی می تواند باعث افزایش جریان اسلامپ شود .
  • با کاهش مدول نرمی ماسه زمان جریان اسلامپ (T50) و همینطور زمان آزمایش تخلیه قیف V  در آزمایش V-funnel  افزایش می یابد که ناشی از افزایش چسبندگی بتن تازه است .
  • برای آزمایش جعبه L نیز با کاهش مدول نرمی خاصیت گذر از بین میلگرد ها بهبود می یابد اما بهبود این ویژگی چشمگیر نبوده زیرا مهمترین فاکتور تاثیر گذار بر این آزمایش حداکثر اندازه سنگدانه ها می باشد .
  • عموما توصیه می شود که ماسه بتن خود تراکم به گونه ای اصلاح شود که خواص کارایی بتن خود تراکم بهینه گردد .

تاثیر شکل ظاهری شن و ماسه مخصوص SCC بر کارائی بتن خود تراکم

همانطور که در مقالاتی پیش از این اشاره شد سنگدانه ها عموما ماسه از دو منبع قرضه قابل دست یابی است . یا این ماسه از منابع طبیعی یا منابع رودخانه تامین می شود که این سنگدانه ها عمدتا دارای شکل طبیعی با گرد گوشگی بیشتر و تیزگوشگی کمتر دارند . شکستن و خرد کردن سنگ های معدنی استخراج شده از معادن نیز از منابع دیگر تامین ماسه برای ساخت بتن هستند . این سنگدانه ها عموما دارای شکل تیزگوشه دارند .

تاثیر استفاده از سنگدانه های بتن از دو جبنه در ساخت بتن بتن خود تراکم اهمیت دارند : اول اینکه سنگدانه های گرد گوشه به سبب اینکه می تواند به  راحتی به روی هم بلغزند سبب افزایش کارایی بتن تازه شده و در مقابل سنگدانه های شکسته به سبب افزایش قفل و بست این سنگدانه ها در هم سبب کاهش میزان کارایی بتن تازه خواهند شد . از طرف سنگدان های شکسته به سبب اینکه سطح مخصوص بالاتری نسبت به سنگدانه های گرد گوشه دارند ، آب بیشتری در محیط بتن به خود جذب کرده و از این لحاظ نیز کارایی بتن تازه را کاهش می دهد . با توجه به موارد ارائه شده  نتایج زیر ارائه می گردد:

  • توصیه می گردد ماسه بتن خود تراکم باید شکل گرد گوشه بیشتری داشته باشد .
  • در صورتی سنگدانه های ارائه شده توسط معدن ماسه ، شکل تیز گوشه داشته باشد نیاز است با مصالح سنگدانه گرد گوشه تر این دانه بندی اصلاح گردد .
  • استفاده از سنگدانه های تیز گوشه می تواند علاوه بر کاهش میزان جریان اسلامپ ، پیش روی بتن در جعبه L شکل را با مشکل مواجه کرده و همچنین باعث افزایش زمان خروج بتن از قیف V شکل شود .
شن و ماسه مخصوص SCC
شن و ماسه مخصوص SCC

تاثیر افزایش میزان ریزدانه های ریز تر الک ۱۰۰ یا ۲۰۰ در ماسه بر ویژگی های بتن خود تراکم

همانطور که در مقاله دیگری تحت عنوان ماسه دوبار شور ارائه شد افزایش میزان ذرات ریز در ماسه سبب افزایش میزان جذب آب در بتن حائز اهمیت است . بتن های خود تراکم عمدتا به  دلیل اینکه بسیار مستعد جداشدگی و آب افتادگی می باشند ، نسبت به بتن های معمولی ، محتاج ماسه های ریز می باشند . چنانچه بخواهیم بتن خود تراکم مناسبی را تولید کنیم نیازمند افزایش حد فوقانی درصد های گذشته از الک ۳۰۰ و ۱۵۰ میکرون در محدوده C33 هستیم و شاید این حد فوقانی به ترتیب بهتر است به ۴۵ و ۲۰ درصد به جای ۳۰ و ۱۰ درصد تبدیل شود یا حداقل این مقادیر به ۴۰ و ۱۵ درصد برسد. حتی در مورد الک ۷۵ میکرون بهتر است سقف ۳ درصد ( در حالت عادی ) به ۵ درصد افزایش یابد .

برای ماسه شکسته و برای بتن سایش بتواند تا ۹ درصد یا بیشتر افزایش یابد . از طرف دیگر گاهی نیاز است که جهت اصلاح خواص ماسه بتن خود تراکم دانه های را با افزودن پر کننده ها ( فیلر ها) گذشته از الک ۱۰۰ اصلاح کرد. این فیلر های تنها برای جلوگیری از جداشدگی سنگدانه ها به بتن خود تراکم اضافه شده می تواند از جنس سیلیس ، پودر سنگ یا گوارتز باشد .

از طرف دیگر توجه داریم که مقدار این این مواد ریز دانه اضافه شده به بتن از ۱۰ الی ۱۲ درصد وزن مصالح سنگی بیشتر شود . افزودن بیشتر پر کننده ها به مخلوط بتن می تواند  سبب جذب آب بیشتر مصالح سنگی شده و در نتیجه سبب کاهش جریان اسلامپ بتن تازه گردد .  افزایش پر کننده می تواند باعث اصلاح و افزایش میزان چسبندگی بتن خود تراکم نیز شود و لذا می تواند باعث بهبود زمان خروج بتن از قیف V شکل یا زمان رسیدن به جریان اسلامپ ۵۰ میلی متر در آزمایش جریان اسلامپ شود .

دانه بندی مصالح سنگی

آخرین موضوع قابل بررسی در باره تاثیر سنگدانه ها بر ویژگی های بتن خود تراکم بررسی دانه بندی مصالح و اختلاف حداکثر اندازه شن و ماسه بتن خود تراکم می باشدکه عامل اصلی در ایجاد پدیده جدا شدگی بتن تازه به شمار می رود.

معمولا توصیه می شود که در ساخت بتن خود تراکم سعی شود حداکثر اندازه سنگدانه درشت دانه از یک حدی فراتر نرود . این موضوع سبب کاهش همگنی بتن شده و به سبب افزایش وزن این سنگدانه ها با سایر اجزای سازنده بتن ، سبب وقوع پدیده جدا شدگی بتن تازه می گردد . این موضوع خصوصا در مقاطع پر آرماتور بتنی که بتن در هنگام جای گیری در قالب مرتبا به میلگرد های افقی برخورد می کند از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و لذا نیاز است که این اختلاف پر گردد . جهت انجام این کار می توان با محدود سازی حداکثر بعد سنگدانه درشت دانه از ریز دانه بیشتر هم در طرح اختلاط استفاده کرد . هر چند که این موضوع می تواند به افزایش میزان مصرف فوق روان کننده در بتن خود تراکم منجر شود .

                                                       گروه ایران بتن، بتن و صنایع وابسته

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “شن و ماسه بتن خود متراکم- مخصوص SCC”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک گذاری این صفحه در شبکه های اجتماعی
پینترست
لینکدین
واتساپ
ایمیل
تلگرام
چاپ